Gurkmeja raita

Gurkmeja raita

Jag minns inte var i från jag fått detta recept, men det är så gott och jag brukar göra denna raita så vi har något gott att småäta på undertiden som curryn (grytan) blir klar. Jag värmer några papadums i ugnen och plockar upp raita och äter det som lite snacks innan maten. Ja, papdums brukar jag köpa färdiga från mataffären:)

Till ca 4 personer

Detta behöver du:
1-2 msk rapsolja
1 liten hackad gul lök
1 hackad chili
1msk riven ingefära
1/2 tsk gurkmeja malen
1 dl torrostade cashewnötter
1,5 dl turkisk yoghurt
1 tsk honung
1/2 citron, saften
salt & nymald svartpeppar.
 

Gör så här:

  • Stek lök, chili och ingefära i oljan tills löken är mjuk men inte bränd
  • Tillsätt gurkmeja och låt steka med några minuter
  • Mixa det du stekt tillsammans med cashewnötter, yoghurt, citronsaft och honung.
  • Smaka av med salt och peppar.

    Den blir godast om den får stå en stund i kylen men det brukar jag aldrig hinna vänta på utan jag äter den direkt oftast med papadums men det är även gott att ha paprika, morot eller gurkstavar till.

    Tillbaka till blogg

    Lämna en kommentar



    Du hittade receptet här: